6 jaar bij Leeruniek – Michiel de Haan


20 April, 2022

6 jaar Leeruniek voor Michiel de Haan


Onze collega en medeoprichter Michiel de Haan is zes jaar geleden betrokken geraakt bij de ontwikkeling van Leeruniek. Reden voor een feestje én een interview.


Michiel, hoe was jij vroeger als leerling?

Ik was voor mijn leeftijd veel te bijdehand, maar wel al vroeg nieuwsgierig naar hoe alle dingen werken. Alles wat met de natuurwetenschappen te maken had kon ik helemaal in opgaan. Beide eigenschappen heb ik nog steeds wel.

Waarom ben je zes jaar geleden bij Leeruniek gaan werken?

Na bij verschillende grote bedrijven te hebben gewerkt, wilde ik iets voor mezelf doen. Ik ben opgegroeid in een onderwijsfamilie met vier generaties aan onderwijzers. Logisch dat er daarom thuis regelmatig over het wel en wee in het onderwijs werd gesproken. Het leukste aan mijn werk is om innovatie en technologie in te zetten om zo het werk beter en makkelijker te maken. Bij Leeruniek kwamen deze twee werelden perfect bij elkaar.


Wat zie jij momenteel als de belangrijkste ontwikkeling in het onderwijs?

Het onderwijs is zo’n breed en complex instituut, en daardoor is het praktisch onmogelijk om maar één ding aan te wijzen. Vanuit mijn ICT-perspectief zie ik vooral de impact van meer digitale middelen. De snelheid, maar vooral ook de groei aan beschikbare informatie is enorm. Wat daar nu nog maar nuttig van gebruikt wordt is een fractie van de volle potentie. Deze nieuwe ontwikkeling kan de complete groei van kinderen in kaart brengen; niet alleen resultaten maar ook de combinatie van individuele kindkenmerken, sociaal-emotionele ontwikkeling en de cognitieve groei. Vooral de leerkracht zal goede ondersteuning nodig hebben om al deze beschikbare informatie goed en verantwoord te kunnen inzetten.

Wat is je meest waardevolle les van de afgelopen 6 jaar?

Je hoort nog vaak geluiden over dat verandering in het onderwijs moeilijk te realiseren is. Mijn ervaring is juist dat er vooral heel veel passie is, en de wil om te veranderen er echt wel is. Als je alleen al naar de afgelopen twee jaar kijkt, dan zie je maar weer hoeveel veerkracht er daadwerkelijk is binnen het onderwijs. Wat ik vooral heb geleerd, is dat je de leerkracht niet moet onderschatten. Geef ze de ruimte en de ondersteuning om voor nieuwe initiatieven en innovatie open te staan. Zorg er daarbij wel voor dat het ook echt nuttig is voor de leerkracht en betrek ze bij het proces.

Wat is er de afgelopen 6 jaar veranderd in het onderwijsveld en bij Leeruniek?

Het is natuurlijk moeilijk om helemaal objectief te blijven, maar ik zie vooral dat het onderwerp van het leren analyseren nu veel serieuzer genomen wordt. Ik geloof dat Leeruniek daar positief aan bijdraagt. Zes jaar geleden was Leeruniek vooral een goed idee. Nu hebben we een compleet dashboard met een werkwijze die goed samenwerken stimuleert en alle relevante informatie direct beschikbaar stelt voor de leerkracht. We zijn van een ‘slimme’ tool echt uitgegroeid tot een leerlingontwikkelsysteem dat scholen in staat stelt om samen aan onderwijskwaliteit te werken, en daar ben ik trots op.



Geschreven door:
Ruby Keijzer