De leerkracht en leerling centraal


14 October, 2022

De leerkracht en leerling centraal


Vorige week streek EDUtech Europe in Amsterdam neer en verzamelde zich in de RAI een groot aantal internationale onderwijs- en technologie experts. Na de schok van de coronacrisis waarbij op grote schaal laptops verspreid werden onder leerlingen, leerkrachten van de ene op de andere dag online les moesten geven en ouders meer dan ooit de partner van de leerkracht werden, is het nu zaak om kwaliteitsstappen vooruit te maken. De technologie is niet meer weg te denken uit onderwijsland, maar het is tijd om ‘past the ugly’ te gaan, stelt Prof. Rikke Toft Nørgård uit Denemarken. De tijd van de noodoplossingen is voorbij. Verschillende sprekers hameren erop dat de leerkracht en leerling bij de ontwikkeling van educatieve technologie centraal moeten staan. Hoe vanzelfsprekend dat ook lijkt, het blijkt nodig dat het gezegd wordt. Ook de volgende aanbevelingen die hier alles mee te maken hebben, wil ik daarom graag even herhalen:

  • Stel de pedagogie bij de ontwikkeling van de technologie voorop en respecteer het doel en de geest van het onderwijs. 
  • Vraag de scholen wat ze nodig hebben om beter onderwijs te geven, en betrek de leerkrachten vanaf het begin bij de productontwikkeling. 
  • Maak de educatietechnologie toegankelijk voor leerkrachten en stel hen in staat om ermee te werken. 
  • Zorg voor betekenisvol onderwijs, met de focus op vooruitgang en ontwikkeling, zorg dat leerlingen betrokken zijn en vergeet daarbij vooral het sociale niet. Leren gebeurt in een gemeenschap van mensen. 

In de RAI waren goede voorbeelden te zien van technologieën die het onderwijs verrijken, waar leerkrachten graag mee werken. We gaan hopelijk een mooie toekomst tegemoet.



Geschreven door:
Marijke Kienstra