Zo haal je het maximale uit de groepsbespreking


6 March, 2023

Zo haal je het maximale uit de groepsbespreking




Staat de groepsbespreking binnenkort ook bij jou op de planning? In deze tijd van het jaar gaan veel leerkrachten en intern begeleiders met elkaar in gesprek over de resultaten en de organisatie van het onderwijs in de komende periode. De groeps- of leerlingbespreking is een terugkerend moment in het schooljaar en een belangrijke schakel in de leerlingenzorg. Maar het is ook vaak een propvol, niet altijd even effectief overleg, dat drukt op de agenda van zowel de leerkracht als de intern begeleider. Dat kan anders en dus delen we graag 3 bewezen tips. Zodat je collega’s en jij alles uit de groepsbespreking halen.

Tip 1: Maak een keuze

Een gemiddelde groepsbespreking duurt drie kwartier tot een uur. Omdat je in die tijd niet alles kunt bespreken, is het voor de kwaliteit van de bespreking belangrijk om keuzes te maken. Hoe je dat kunt doen? Er zijn verschillende vormen:

A. Bespreek tijdens de groepsbespreking geen individuele leerlingen, maar plan kort na de groepsbespreking een aparte leerlingbespreking.

B. Kies voor een thematische invulling. In het ene type groepsbespreking staat de groepsvorming, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de werkhouding van de leerlingen centraal. In het andere type worden de resultaten geëvalueerd en nagedacht over een aanpak voor de komende periode.

C. Laat één vakgebied aan bod komen (versus alle vakgebieden). Hierdoor is er voldoende tijd en ruimte om stil te staan bij de resultaten van het gekozen vakgebied, nieuwe subgroepen te maken en aandacht te hebben voor het groepje leerlingen dat net iets meer nodig heeft dan in het onderwijsplan beschreven staat. Bovendien heeft de intern begeleider zo de gelegenheid om het handelen van de leerkracht en daarmee zijn of haar verdere professionalisering echt centraal te zetten. Meestal hebben leerkrachten hiermee voldoende handvatten gekregen om de andere vakgebieden zelf aan te vliegen. Mocht er toch nog een ondersteuningsbehoefte bestaan, dan kun je ervoor kiezen om op aanvraag een vervolg te organiseren.

Tip 2: Leer van elkaar

Heb je er wel eens aan gedacht om de groepsbespreking te gebruiken om te leren van en met elkaar? Nodig meerdere leerkrachten uit voor een groepsbespreking, bijvoorbeeld alle leerkrachten van een bepaalde bouw. Organiseer groepspresentaties of zorgbordsessies en laat leerkrachten de resultaten en de nieuwe plannen voor hun onderwijs delen met collega’s. Na de presentatie is er ruimte voor collega’s om mee te denken, tips en tops te geven en oplossingen voor knelpunten te bedenken. Een groepsbespreking in deze vorm vergroot de betrokkenheid en het eigenaarschap, het helpt leerkrachten ontwikkelen en het doet vaak ook veel goeds voor de werksfeer.

Tip 3: Gebruik een tool

Het is jou vast ook gebeurd. Dat je ter voorbereiding op een groepsbespreking op allerlei plekken op zoek moet naar de informatie die je voor de groepsbespreking nodig hebt. Hoezeer de digitalisering ook in het basisonderwijs heeft toegeslagen, de groepsbespreking is op veel scholen nog een echte papieren tijger. Gelukkig bestaan er inmiddels handige tools die je hierbij helpen (wij kennen een goed instrument).  Alles komt erin samen en je kunt er een effectieve groepsbespreking mee realiseren. 

Een intern begeleider op één van onze scholen doet het zo: “Ik vraag mijn collega’s om ervoor te zorgen dat alle gegevens up-to-date zijn, de resultaten te analyseren en om alvast na te denken over de aanpak voor de komende periode. Tijdens de groepsbespreking presenteren de leerkrachten hun bevindingen met behulp van het dashboard. De overzichten ondersteunen het verhaal en dat werkt prettig. Na de presentatie gaan we met elkaar in gesprek. Het is de eerste keer dat ik het zo doe, maar ik ben er erg enthousiast over.”  

Ben je geïnspireerd geraakt door één of meerdere van deze tips? Wat leuk! Praat er eens over in het team of met het MT en probeer uit wat voor jou en je collega’s werkt. Zin om verder te lezen? Dit artikel helpt je bij het voorbereiden van de groepsbespreking. Je wilt er tenslotte minimaal het maximale uithalen.



Geschreven door:
Cora de Raaf