Een brede kijk op ontwikkeling

< Ga terug naar het overzicht Een brede kijk op ontwikkeling “Focus op sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden”, dat hoor je steeds meer onderwijsprofessionals zeggen nu de scholen weer opengaan na een periode van thuisonderwijs. Je krijgt hierbij haast de indruk dat het of-of is: óf je werkt aan de cognitieve ontwikkeling óf aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Alsof leerkrachten een aparte …

Leeruniek, wie we zijn en hoe we werken: verbindingen maken tussen onderwijspraktijk, -wetenschap en -techniek

< Ga terug naar het overzicht Leeruniek, wie we zijn en hoe we werken: Verbindingen maken tussen onderwijspraktijk, wetenschap en techniek Misschien een beetje raar, Leeruniek bestaat al bijna 4 jaar, en we hebben ons nog nooit echt voorgesteld. Bij deze! Wie zijn we en hoe werken we? Heel kort eerst nog even de voorvraag: waartoe is Leeruniek eigenlijk opgericht? …

Waarom zicht op ontwikkeling de kern van goed onderwijs is

< Ga terug naar het overzicht Voor ons staat Zicht op ontwikkeling aan de basis van goed onderwijs. Dat vinden wij natuurlijk niet als enige. Vraag een willekeurige leerkracht in Nederland anno nu, decennia geleden, of zelfs een leerkracht uit een totaal ander land, en je zal iets soortgelijks horen: weten waar een leerling staat is essentieel voor je onderwijskundig …