Een ongelijke aanpak voor gelijke kansen

5 maart, 2021

Velen maken zich zorgen om de toegenomen kansenongelijkheid in het primair onderwijs en wij zijn daar één van. Dat we nu moeten ingrijpen is duidelijk, maar in de praktijk blijkt dit niet zo makkelijk…

Read More

Waarom we toetsen

4 maart, 2021

Na de thuiswerkperiode biedt de halfjaarlijkse toets scholen houvast om de volgende vraag te beantwoorden: “wat hebben de leerlingen van mij nodig om te groeien?”…

Read More

Middentoets na thuiswerkperiode

20 januari, 2021

In gesprek met jullie merken we dat er veel vragen zijn rondom de afname van het halfjaarlijkse toetsmoment (de niet-methodegebonden toetsen).

Read More

Subsidieregeling Schoolkracht

10 december, 2020

Het is zover! Het ministerie van OCW heeft de subsidieregeling Schoolkracht aangekondigd. Zo wordt duurzame schoolontwikkeling in het funderend onderwijs versterkt…

Read More

Het nieuwe resultatenmodel

16 november, 2020

Inzicht in ontwikkeling is belangrijker dan het halen van de norm zelf. Zoals bekend is het nieuwe Resultatenmodel sinds dit schooljaar van kracht. Dit is het sluitstuk van het herziene inspectiekader uit 2017…

Read More

Een brede kijk op ontwikkeling

28 mei, 2020

“Focus op sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden”, dat hoor je steeds meer onderwijsprofessionals zeggen nu de scholen weer opengaan na een periode van thuisonderwijs.

Read More

Leeruniek, wie we zijn en hoe we werken

15 mei, 2020

Verbindingen maken tussen onderwijspraktijk, -wetenschap en -techniek. Misschien een beetje raar, Leeruniek bestaat al bijna 4 jaar, en we hebben ons nog nooit echt voorgesteld. Bij deze! Wie zijn we en hoe werken we?

Read More

Waarom zicht op ontwikkeling de kern van goed onderwijs is

21 april, 2020

Voor ons staat Zicht op ontwikkeling aan de basis van goed onderwijs. Dat vinden wij natuurlijk niet als enige. Vraag een willekeurige leerkracht in Nederland anno nu, decennia geleden, of zelfs een leerkracht uit een totaal ander land, en je zal iets soortgelijks horen:…

Read More