Inhoudelijke handvatten

Cyclisch werken

De Cito-analyse is een onderdeel van cyclisch werken. Wij hebben daar de READ-cyclus voor ontwikkeld:

  • Resultaten
  • Evaluatie
  • Aanpassingen
  • Doen

De resultaten als vertrekpunt vertellen je wat het huidige niveau van de leerling is. Bij de evaluatie kijk je wat de groei is geweest en in welke context de leerling hier is gekomen. Hierdoor ontstaat begrip, die nodig is om te bepalen welke aanpassingen er nodig zijn in de vervolgaanpak. Alles staat in dienst om de leerling beter te begrijpen en te bepalen wat je de komende periode gaat doen!

De resultaten voer je in en worden inzichtelijk in Leeruniek. Hieronder leggen we uit hoe je die evalueert en hoe je de aanpassingen voor de aanpak bepaalt en noteert. De uitvoering gebeurt daarna natuurlijk in het klaslokaal.

Image

Evaluatie

Een evaluatie bestaat uit twee elementen:

  • Waardering waarbij je simpelweg bij jezelf nagaat: “Had ik deze resultaten verwacht?”
  • Verklaringen voor de resultaten
    Als handvat bij het vaststellen van verklaringen bieden we de 7xL: 7 factoren die de ontwikkeling van een leerling kunnen beïnvloeden. Ga deze na om te controleren of je een compleet beeld hebt gevormd:
Image

Aanpassingen in de aanpak

Met het begrip dat je krijgt door het evalueren, kun je de aanpassingen voor de aanpak vaststellen: de indeling van de instructiegroepen; ondersteunend materiaal; leerkrachthandelen. Daarmee maak je als leerkracht het verschil voor de toekomst.


Analyseren op verschillende niveaus

Evalueren en aanpassingen vaststellen doe je op de volgende niveaus:

  • Instructiegroepniveau
    De leerlingen in een instructiegroep hebben dezelfde aanpak gekregen. Was die effectief? Wat werkte voor hen en wat niet? 
  • Leerlingniveau
    Je onderzoekt op individueel niveau wat werkte voor deze leerling en wat niet. Het hangt af van de schoolafspraken welke leerlingen je individueel analyseert

NB: Het is ook mogelijk om te analyseren op groepsniveau. Dit is vrij algemeen. Doe dit alleen als er daadwerkelijk iets van toepassing is op de hele groep, zoals bijvoorbeeld “veel wisselingen van leerkracht in één schooljaar”.

Image


Praktische stappen in Leeruniek


Voorbereiding

Ter voorbereiding op de Cito-analyse, doorloop je eerst onderstaande checklist:

  • De instructiegroepen zijn ingedeeld zoals je het afgelopen half jaar hebt lesgegeven
  • Je hebt, afhankelijk van de afspraken op school, de kindkenmerken ingevoerd in Leeruniek
  • De Cito-toetsen staan in LU (let op: het duurt gemiddeld één werkdag voordat gegevens uit Parnassys ingeladen zijn)*

    *Zijn de resultaten na 24 uur niet zichtbaar in Leeruniek en wel in Parnassys? Neem dan contact op via de Supportknop in het dashboard.
 
  • 1. Ga naar jouw groep

  • 2. Klik op resultaten en scroll naar beneden

  • 3. Klik op de middenmoot van de laatste Cito-toets en scroll naar beneden. Je ziet nu de resultaten van jouw groep

  • 4. Filter op een instructiegroep en bekijk de resultaten en de groei

    De filterfunctie (ook voor de methodetoetsen) maakt het mogelijk om in één keer de resultaten te zien van leerlingen die in dezelfde instructiegroep zitten. De filter laat altijd de meest actuele instructiegroep zien.

Image
Image
  • 5. Scroll naar beneden naar de Evaluatie-tekstbox en noteer de waardering en de verklaringen.

  • 6. Klik op opslaan

  • 7. Doe dit voor alle drie de instructiegroepen

  • 8. Bepaal vervolgens welke leerlingen een individuele evaluatie nodig hebben


  • 9. Klik op de naam van die leerling(en): je komt nu op de leerlingpagina bij diens Cito-resultaten

    Tip: Wanneer je de CTRL-knop ingedrukt houdt en klikt, opent de leerlingpagina in een los tabblad. De groepspagina blijft openstaan en je kunt meerdere leerlingpagina’s openen.

  • 10. Kijk voor een compleet beeld naar alle informatie op deze pagina: de Cito-resultaten van de afgelopen jaren en de andere vakken, de methoderesultaten en de kindkenmerken

Image
Image
  • 11. Scroll naar de Evaluatie-tekstbox en schrijf de evaluatie. Deze bestaat uit een waardering en verklaringen

  • 12. Klik op opslaan

  • 13. Scroll naar de Aanpak-tekstbox en schrijf de aanpassingen in de aanpak voor de komende periode

    Noteer hier alleen wat je afwijkend gaat doen van de normale aanpak.

  • 14. Klik op opslaan

Image
Image
  • 15. Pas, indien nodig, de instructiegroep aan

  • 16. Ga terug naar de groepsresultaten

    Tip: Klik op de naam van de toets. Je komt nu gelijk op de resultatenpagina van de groep.

  • 17. Je hebt nu voor de opvallende leerlingen een evaluatie en aangepaste aanpak geschreven. Je hebt ook de instructiegroepen aangepast voor het komende halfjaar

  • 18. Je kunt nu de aanpak gaan schrijven voor de nieuw ingedeelde instructiegroepen.

Image
Image
  • 19. Scroll naar beneden naar de Aanpak-tekstbox en noteer de aanpassingen in de aanpak

  • 20. Klik op opslaan

  • 21. Dit doe je voor alle instructiegroepen

  • 22. Je bent nu klaar met de analyse voor dit vak en daarmee goed voorbereid op de komende periode

    Veel succes en plezier met de uitvoering!



Hoe interpreteer je de resultaten van de uitgestelde Cito E?

Deze pagina vertelt je hoe een Cito-analyse normaal gesproken gaat. Maar dit schooljaar is alles een beetje anders. Corona heeft de wereld op haar kop gezet en dat heeft ook invloed op de Cito-analyse. Want wat doe je als je geen vergelijkingsmateriaal hebt? In hoeverre kun je nog vertrouwen op de getallen? En wat mag je nu eigenlijk verwachten van je leerlingen? In dit artikel geven we je antwoord op deze vragen en sluiten we af met concrete tips voor een betekenisvolle analyse.


Lees de handvatten
Image


Cito E en de overdracht

Voor een volledig stappenplan van de overdracht:

Open stappenplan

Bij de Cito E schrijf je de analyse niet voor jezelf, maar voor de leerkracht van volgend jaar. Doordat jullie allemaal op dezelfde wijze werken is het voor de nieuwe leerkracht heel makkelijk om alle informatie te vinden binnen leeruniek. De nieuwe leerkracht kan alle informatie vast doorlezen ter voorbereiding op de warme overdracht. Tijdens de warme overdracht bespreek je de verklaringen en de adviezen voor de aanpak. De nieuwe leerkracht is verantwoordelijk voor de uiteindelijke aanpak. Deze heeft zicht op de lesstof van het nieuwe schooljaar en kan de geadviseerde aanpak daarmee combineren.

De informatie is het hele jaar door makkelijk vindbaar. Zo ontstaat optimale kennisstapeling en wordt de doorgaande lijn in de schoolloopbaan van de leerlingen geborgd. 

Image


Afsluiting

Heb je vragen of behoefte aan een teamtraining? Lees hier meer over alle trainingen die we aanbieden of neem contact op via de mail: support@leeruniek.nl.

Image