Handreiking Halfjaarlijkse analyse
Inhoudelijke handvatten
Cyclisch werken
De halfjaarlijkse analyse is een onderdeel van cyclisch werken. Wij hebben daar de READ-cyclus voor ontwikkeld. De stappen van de READ-cyclus kun je zowel bij de analyse van de Cito-, IEP- en Diatoetsen volgen.
- Resultaten
- Evaluatie
- Aanpassingen
- Doen
De resultaten als vertrekpunt vertellen je wat het huidige niveau van de leerling is. Bij de evaluatie kijk je wat de groei is geweest en in welke context de leerling hier is gekomen. Hierdoor ontstaat begrip, die nodig is om te bepalen welke aanpassingen er nodig zijn in de vervolgaanpak. Alles staat in dienst om de leerling beter te begrijpen en te bepalen wat je de komende periode gaat doen!
De resultaten voer je in en worden inzichtelijk in Leeruniek. Hieronder leggen we uit hoe je die evalueert en hoe je de aanpassingen voor de aanpak bepaalt en noteert. De uitvoering gebeurt daarna natuurlijk in het klaslokaal.

Evaluatie
Een evaluatie bestaat uit twee elementen:
- Waardering waarbij je simpelweg bij jezelf nagaat: “Had ik deze resultaten verwacht?”
- Verklaringen voor de resultaten
Als handvat bij het vaststellen van verklaringen bieden we de 7xL: 7 factoren die de ontwikkeling van een leerling kunnen beïnvloeden. Ga deze na om te controleren of je een compleet beeld hebt gevormd:

Aanpassingen in de aanpak
Met het begrip dat je krijgt door het evalueren, kun je de aanpassingen voor de aanpak vaststellen: de indeling van de instructiegroepen; ondersteunend materiaal; leerkrachthandelen. Daarmee maak je als leerkracht het verschil voor de toekomst.
Analyseren op verschillende niveaus
Evalueren en aanpassingen vaststellen doe je op de volgende niveaus:
- Instructiegroepniveau
De leerlingen in een instructiegroep hebben dezelfde aanpak gekregen. Was die effectief? Wat werkte voor hen en wat niet? - Leerlingniveau
Je onderzoekt op individueel niveau wat werkte voor deze leerling en wat niet. Het hangt af van de schoolafspraken welke leerlingen je individueel analyseert
NB: Het is ook mogelijk om te analyseren op groepsniveau. Dit is vrij algemeen. Doe dit alleen als er daadwerkelijk iets van toepassing is op de hele groep, zoals bijvoorbeeld “veel wisselingen van leerkracht in één schooljaar”.

Praktische stappen in Leeruniek
Voorbereiding
Ter voorbereiding op de halfjaarlijkse analyse, doorloop je eerst onderstaande checklist:
- De instructiegroepen zijn ingedeeld zoals je het afgelopen half jaar hebt lesgegeven
- Je hebt, afhankelijk van de afspraken op school, de kindkenmerken ingevoerd in Leeruniek
- De halfjaarlijkse toetsen staan in LU (let op: het duurt gemiddeld één werkdag voordat gegevens uit Parnassys ingeladen zijn)*
*Zijn de resultaten na 24 uur niet zichtbaar in Leeruniek en wel in Parnassys? Neem dan contact op via de Supportknop in het dashboard.

1. Ga naar jouw groep
2. Klik op resultaten en scroll naar beneden
3. Klik op de middenmoot van de laatste toets en scroll naar beneden. Je ziet nu de resultaten van jouw groep
4. Filter op een instructiegroep en bekijk de resultaten en de groei
De filterfunctie (ook voor de methodetoetsen) maakt het mogelijk om in één keer de resultaten te zien van leerlingen die in dezelfde instructiegroep zitten. De filter laat altijd de meest actuele instructiegroep zien.


5. Scroll naar beneden naar de Evaluatie-tekstbox en noteer de waardering en de verklaringen.
6. Klik op opslaan
7. Doe dit voor alle drie de instructiegroepen
8. Bepaal vervolgens welke leerlingen een individuele evaluatie nodig hebben
9. Klik op de naam van die leerling(en): je komt nu op de leerlingpagina bij diens resultaten
Tip: Wanneer je de CTRL-knop ingedrukt houdt en klikt, opent de leerlingpagina in een los tabblad. De groepspagina blijft openstaan en je kunt meerdere leerlingpagina’s openen.
10. Kijk voor een compleet beeld naar alle informatie op deze pagina: de halfjaarlijkse resultaten van de afgelopen jaren en de andere vakken, de methoderesultaten en de kindkenmerken


11. Scroll naar de Evaluatie-tekstbox en schrijf de evaluatie. Deze bestaat uit een waardering en verklaringen
12. Klik op opslaan
13. Scroll naar de Aanpak-tekstbox en schrijf de aanpassingen in de aanpak voor de komende periode
Noteer hier alleen wat je afwijkend gaat doen van de normale aanpak.
14. Klik op opslaan


15. Pas, indien nodig, de instructiegroep aan
16. Ga terug naar de groepsresultaten en herhaal stap 9 t/m 15 voor de leerlingen die jij geselecteerd hebt
Tip: Klik op de naam van de toets. Je komt nu gelijk op de resultatenpagina van de groep.
17. Je hebt nu voor de opvallende leerlingen een evaluatie en aangepaste aanpak geschreven. Je hebt ook de instructiegroepen aangepast voor het komende halfjaar
18. Je kunt nu de aanpak gaan schrijven voor de nieuw ingedeelde instructiegroepen.


19. Scroll naar beneden naar de Aanpak-tekstbox en noteer de aanpassingen in de aanpak
20. Klik op opslaan
21. Dit doe je voor alle instructiegroepen
22. Je bent nu klaar met de analyse voor dit vak en daarmee goed voorbereid op de komende periode
Veel succes en plezier met de uitvoering!
E-toets en de overdracht
Na een jaar (en soms zelfs meer) werken met jouw groep, geef je het stokje door aan de volgende leerkracht. Jij kent de leerlingen inmiddels heel goed en die kennis wil je niet verloren laten gaan. Je draagt zowel de zachte als de cognitieve kant van de leerlingen over. In de Handreiking Overdracht lees je hoe je de koude en de warme overdracht organiseert met Leeruniek.
De cognitieve kant van de leerlingen draag je over aan de hand van de halfjaarlijkse analyse. Op de huidige pagina lees je hoe je die doet en in Leeruniek klaarzet.

Heb je vragen?
Bij vragen kan je gebruik van de supportknop in Leeruniek.
Heb je behoefte aan een teamtraining over de halfjaarlijkse analyse? Klik dan op de onderstaande knop voor meer informatie over de (verschillende) training(en).
