Banner TIB magazine

Schoolontwikkeling is meebewegen in een veranderend onderwijslandschap


Pagina in congresmagazine landelijke IB/KC dag 2024

School-ontwikkeling is meebewegen in een veranderend onderwijs-landschap

Schoolontwikkeling is meebewegen in een veranderend onderwijslandschap


“Verandering is de enige constante.” Ken je de quote? Het is een oudje, afkomstig van de Griekse filosoof Heraclitus. Hij sprak de wijze woorden zo’n 2500 jaar geleden, maar ze worden nog steeds gebruikt. Zonder twijfel ook in relatie tot het onderwijs. De sector heeft de afgelopen decennia de nodige veranderingen ondergaan. Allemaal met de intentie om de kwaliteit of de organisatie van het onderwijs te verbeteren. Maar niet alle onderwijsvernieuwingen bleken verbeteringen. Welke positie kun je als intern begeleider of kwaliteitscoördinator het beste innemen in het veranderende onderwijslandschap en hoe neem je het team mee?

Dit artikel verscheen eerder in het congresmagazine van de Landelijke IB/KC-dag die op 12 maart 2024 in Ede plaatsvond. Deze week wordt dit magazine samen met de tweede editie van de TIB naar alle basisscholen in Nederland gestuurd.

Continue verandering
De wereld om ons heen verandert continu en de laatste jaren steeds een beetje sneller, lijkt het wel. Het onderwijs moet wel meeveranderen. Het heeft tenslotte de taak om leerlingen voor te bereiden op de wereld van vandaag en morgen. Zo bezien is schoolontwikkeling niet alleen het geheel van activiteiten die ondernomen worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en het team te professionaliseren, maar ook om in te spelen op ontwikkelingen en veranderingen in de samenleving.
Spanning
Heraclitus had al die jaren geleden dus een punt. Alles verandert. En nee, dat is niet per se gemakkelijk. Er is altijd een bepaalde spanning geweest tussen verandering en stabiliteit in het onderwijs. Het is een wezenlijke dimensie in het beroep van elke onderwijsprofessional en je moet je er elke keer weer toe verhouden. Dat de quote van die goede oude Griek dus ook wel eens verzuchtend is uitgesproken in de wandelgangen van scholen in Nederland, is te begrijpen.
Accepteren en meebewegen
We zijn in het onderwijs gewend om in projecten te denken. Zo gaan we veranderingen te lijf. We starten een verandertraject en ronden het na verloop van tijd weer af. Zo gaan we van traject naar traject. Maar hiermee doen we de verandering tekort. We weten inmiddels dat die onvermijdelijk en continu is. Dat kunnen we maar beter accepteren en meebewegen. Het maakt jezelf en de organisatie sterker.
Verbetercultuur
Scholen met een verbetercultuur zijn dagelijks bezig met het verbeteren van het onderwijs. Stap voor (kleine) stap. Systematisch en cyclisch. Er wordt van en met elkaar geleerd en de aandacht gaat alleen nog uit naar wat echt werkt en er echt toe doet. Als ib’er of kc'er heb je een voortrekkersrol in zo’n cultuur. Je stelt het team elke dag weer in staat om te werken aan het beste onderwijs voor leerlingen. Je stimuleert een open en onderzoekende houding door vragen te stellen, gezamenlijke ambities te formuleren en een voorbeeldrol te vervullen.
Alles stroomt
En zo zijn we weer terug bij de quote van Heraclitus. “Panta rhei” is het in het Grieks. Letterlijke vertaling: “Alles stroomt”. Het is waar Leeruniek voor staat. Uitgegroeid van een dashboard voor scholen tot een brede onderwijsadviesdienst, richten we ons niet op die ene verandering in de school, maar op het creëren van een levendige verbetercultuur en op ib’ers en kc’ers (en hun collega’s) die hun organisatie voorbereiden op het continu verbeteren van het onderwijs.


Geschreven door:
Cora de Raaf



Geen artikel meer missen? 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Inschrijven

Laat een reactie achter