De Staat van het Onderwijs
Goede scholen zorgen voor een juiste analyse en interpretatie van toetsresultaten volgens de Onderwijsinspectie.
Na twee heftige jaren waarin de onderwijspraktijk ingewikkelder was dan ooit en het onderwijs alle zeilen moest bijzetten vanwege de coronapandemie, is vorige week De Staat van het Onderwijs 2022 verschenen. Een lastig moment natuurlijk. In het rapport uit de Onderwijsinspectie haar zorgen onder andere over de toenemende verschillen tussen scholen en leerlingen. Daarnaast laat ze ook een optimistisch geluid horen. Onderzoek laat zien dat het goed analyseren en interpreteren van onderwijsresultaten er echt toe doet en een belangrijke sleutel is tot het vergroten van basisvaardigheden bij leerlingen. De inspectie pleit daarom voor het verder versterken van deze vaardigheden. Omdat Leeruniek al enige jaren succesvol met scholen - inmiddels al meer dan duizend - samenwerkt aan de ‘sleutelvaardigheden’, vinden we het belangrijk te laten horen dat we die optimistische boodschap van de inspectie onderschrijven.
De inspectie stelt dat, om ervoor te zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen (cognitief én sociaal-emotioneel), zowel op het niveau van de leraar, als op dat van de schoolleiding en besturen een goede analyse van onderwijsresultaten en afstemming nodig is. Daarmee kunnen scholen een opvallende ontwikkeling van leerlingen en mogelijke vertraging signaleren, doelen stellen en gericht aanbod verzorgen aansluitend bij de onderwijsbehoeften van leerlingen. Besturen die het volgens de inspectie goed doen, blijken veel aandacht te hebben voor het realiseren van een professionele cultuur waarin wordt samengewerkt, kennis gedeeld en voortdurend gewerkt aan kwaliteitsverbetering.
Bij Leeruniek zien we dat een dergelijke professionele cultuur geen taakverzwaring voor scholen hoeft te betekenen. Er zijn inmiddels ‘evidence based’ werkwijzen en praktische instrumenten ontwikkeld die scholen helpen bij het analyseren en interpreteren van onderwijsresultaten ten behoeve van het stimuleren van de brede ontwikkeling van leerlingen, ervan uitgaande dat een kind meer is dan een cijfer. Als voorloper begeleidt Leeruniek scholen bij de implementatie en borging hiervan. Scholen die met deze tools werken doen het beter, juist ook in de huidige, laten we het hopen, laatste fase van de pandemie.

Geschreven door:
Marijke Kienstra
Meer weten over het leerlingontwikkelsysteem van Leeruniek?
Vraag een vrijblijvende demonstratie aan via onderstaande knop.
We helpen je graag verder!