Delen?
Wat we van Beyoncé kunnen leren over talentontwikkeling
Afgelopen weekend gaf Beyoncé 2 concerten in de Johan Cruijf ArenA. Wij visten tijdens de kaartverkoop helaas achter het net. Stond jij wel oog in oog (min of meer dan) met Queen Bee? Dan zijn we een tikje jaloers. Ja, we zeggen het eerlijk. Maar Beyoncé inspireert ons ook buiten de grote concertzalen en imposante wereldtournees om. Zij laat met haar succesvolle carrière zien wat er kan gebeuren als je de kans krijgt het beste uit jezelf te halen, ook als je talenten op een heel ander vlak liggen. In dit artikel laten we je zien hoe belangrijk talentontwikkeling is en hoe je als leerkracht talent bij je leerlingen ontdekt en stimuleert.
Talent
Wat is jouw talent? Nee, nu niet je hoofd schudden. Iedereen heeft talent. Sterker nog, onderzoek wijst uit dat iedereen met minimaal 10 verschillende talenten wordt geboren. Er bestaat een oefening, we weten niet goed meer waar we die ooit opgepikt hebben, maar het is een oefening die je helpt om bewust te worden van je talenten. Je moet ervoor terugdenken aan je jeugd. Wat deed je als kind graag? Waar had je echt plezier in en deed je alleen omdat je het zelf wilde en niet omdat iemand het je oplegde? De dingen die je nu te binnen schieten, die zeggen iets over je kwaliteiten en daarmee over je (verborgen) talenten.
Schudde jij je hoofd tijdens het lezen van de eerste alinea? Je bent niet de enige. Het is een feit dat niet iedereen zich bewust is van (al) zijn of haar talenten. Soms ziet je omgeving ze nog eerder dan jijzelf. Zo is het bij sommige volwassen en zo is het zeker bij jonge kinderen. Talent moet eerst ontdekt worden voordat je het kunt gebruiken en ervan kunt genieten.
Kwaliteiten ontdekken
In haar column in het AD van 11 februari van dit jaar vraagt Anne-Marij Buckens zich af wat er van Beyoncé was geworden als haar talent niet was ontdekt. Wat denk jij? Zou ze bij Starbucks werken, zoals Buckens zich probeert voor te stellen? Of zou het een kantoorbaan zijn geworden? Lerares? Zelfstandig onderneemster? Het is inderdaad moeilijk voor te stellen, behalve dat laatste misschien.
Het liep anders, zoals we weten. Een beetje googelen op de levensloop van Beyoncé leert ons dat haar talent om te zingen en te dansen al vroeg werd ontdekt. Het was haar danslerares die haar zangtalent opmerkte, haar ouders die haar naar zang- en danswedstrijden brachten, haar vader die haar manager werd, haar zanglerares, haar vriendinnen met wie ze vanaf 1990 een band vormde en zo zijn er vast nog veel meer mensen en situaties te noemen die bijgedragen hebben aan het ontplooien van haar talenten en daarmee aan het succes van haar carrière.
Buckens zegt hierover: “Om te ontdekken wat jouw talent is, moet je in een situatie terechtkomen waarin je talent wordt gezien. Iemand moet opmerken dat je ergens goed in bent en je op het juiste pad zetten, zodat je jouw talenten verder kunt ontwikkelen.”
De rol van het onderwijs
Als leerkracht speel je een belangrijke rol in dit proces van talentontwikkeling. Je ziet het ook in de levensloop van Beyoncé. Jij kunt als geen ander je leerlingen helpen om al op jonge leeftijd te ontdekken waar hun talenten liggen. Niet alleen omdat je onderdeel bent van hun omgeving en daardoor bij uitstek geschikt bent om talent te signaleren. Maar ook omdat je een wezenlijke invloed hebt op de ontwikkeling van kinderen. Je kunt ondersteunen, interesses begeleiden, obstakels wegwerken en zelfvertrouwen stimuleren.
Door het beste in je leerlingen te zien, help je ze om het beste uit zichzelf te halen. Net als Beyoncé. Niet omdat al je leerlingen ‘the world’ moeten ‘runnen’ of op de grootste podia ter wereld moeten staan, maar zodat ze de kans krijgen om hun talenten te ontplooien. Want wie zijn talenten kent, staat steviger in zijn schoenen én komt beter tot leren.
Zo herken je talent bij kinderen
- Observeer je leerlingen.
- Talent is zichtbaar in activiteiten die kinderen moeiteloos afgaan.
- Kinderen zijn vaak bijzonder gemotiveerd voor en betrokken bij deze activiteiten. Ze krijgen er energie van. Let op de zogenaamde ‘talentblik’, een blik die een combinatie van betrokkenheid, plezier, gedrevenheid en tevredenheid uitdrukt.
- Kinderen leren snel en veel van deze activiteiten. Ze gaan er helemaal in op en verliezen vaak de tijd uit het oog.
- Kinderen tonen hun talent vooral op momenten dat ze zonder instructie aan het spelen of werken zijn.
- Luister naar je leerlingen. Wat zeggen ze graag te willen doen?
Tips voor het stimuleren van talentontwikkeling
- Creëer een rijke leeromgeving.
- Focus op een brede ontwikkeling.
- Geef ruimte.
- Ben je bewust van de invloed die je met je woorden en je daden hebt op je leerlingen. Zet deze invloed positief in.
- Stimuleer een ‘growth mindset’. Leg de nadruk op leren in plaats van op presteren.
- Investeer in je eigen talentontwikkeling en wees daarin een rolmodel voor je leerlingen.

Geschreven door:
Cora de Raaf
Wil je weten hoe je het maximale uit je onderwijs en daarmee uit je leerlingen haalt?
Door een slimme inzet van onderwijsdata! Vraag een vrijblijvende demonstratie van ons dashboard aan!