Leeruniek, wie we zijn en hoe we werken: verbindingen maken tussen onderwijspraktijk, -wetenschap en -techniek


Leeruniek, wie we zijn en hoe we werken:

Verbindingen maken tussen onderwijspraktijk, wetenschap en techniek


Misschien een beetje raar, Leeruniek bestaat al bijna 4 jaar, en we hebben ons nog nooit echt voorgesteld. Bij deze! Wie zijn we en hoe werken we?

Heel kort eerst nog even de voorvraag: waartoe is Leeruniek eigenlijk opgericht? Later komen we hier uitgebreider op terug (nogal een verhaal..). Maar als je me zou vragen het kort te omschrijven: om het basisonderwijs te versterken (met learning analytics) en zo kansengelijkheid te bevorderen.

Waarom is het dan relevant om het team voor te stellen?
Is het niet genoeg om onze site te lezen en als school met Leerunieks dashboard te werken? Wij denken van niet, en dat zit zo. Een organisatie zelf ‘is’ eigenlijk niet iets. Het zijn de mensen die een organisatie maken. Laat ik hier - voordat hier alle ‘cliché-alarmbellen’ afgaan - nog iets meer over over zeggen.

De samenstelling van ieder team is cruciaal. Niet alleen ‘welke individuen’ werken er samen, maar vooral ook: wat is de achtergrond, de houding en de set aan vaardigheden en overtuigingen die ieder meebrengt.

Eén van de overtuigingen die bij Leeruniek centraal staat is dat verschillende ‘werelden’ elkaar dikwijls veel te weinig begrijpen. Voor ons is het belangrijk om juist verbindingen te leggen tussen werelden (of zelfs: eilanden) en dan gezamenlijk, met ieders specifieke inbreng, aan iets te werken. 

Laat ik dit concreet maken: onderwijspraktijk, techniek en wetenschap zijn heel verschillende werelden. Wat je dan haast onvermijdelijk krijgt - als je die andere wereld niet echt goed kent of begrijpt - is dat je die andere wereld negeert of er (on-)bewust zelfs een beetje op neerkijkt. 

'Hoe kan een techneut nu iets maken voor mij als leraar. Hij heeft toch nooit voor de klas gestaan.'

Dikwijls hoorde ik (heel goede!) onderwijsprofessionals zeggen iets in de trant van: “Hoe kan een techneut nu iets maken voor mij als leraar. Hij heeft toch nooit voor de klas gestaan.” Of: “dat kan die wetenschapper wel leuk roepen, maar zo werkt het in de praktijk echt niet.”

Iets soortgelijks hoor je ook de wetenschapper of de techneut zeggen over elkaar of over ‘onderwijsmensen’. Heel begrijpelijk, en vaak ook nog eens met een kern van waarheid. Alleen, zolang iedereen dit vanuit zijn/haar wereld(-beeld) blijft roepen, verlies je de kans om samen met vernieuwende oplossingen te komen voor bestaande of nieuwe problemen.

Image

En dit laatste is wat wij leuk vinden: problemen oplossen op een nieuwe manier, om het onderwijsprofessionals gemakkelijk te maken in de dagelijkse gang van zaken. Vandaar dat we verschillende werelden proberen te verbinden:

  • Onze onderwijskundige collega’s hebben voor de klas gestaan (of doen dat nog steeds), en hebben ervaring als (ortho-)pedagoog, psycholoog of schoolleider
  • Met ‘wetenschap’ is er een bonte mix aan opleidingen, bijv: sterrenkunde, privacyrecht, sociologie, politicologie en onderwijskunde. Belangrijker is directe ervaring met wetenschappelijk onderzoek (en opleiding)
  • De technische collega’s ontwerpen (kunstacademie) en bouwen (informatica) de software en ontwerpen analytics-oplossingen (bedrijfswiskunde, machine learning).

Leuk hoor al die 25 mensen, maar hoe maak je daar één team van dat die verbindingen legt? Simpelweg door samen aan projecten te werken, en vaak met elkaar mee te gaan en mee te kijken. De gedachte is dat iedereen minimaal een globaal beeld heeft van elkaars vakgebieden om daar vervolgens vanuit zijn/haar eigen expertise en ervaring iets aan toe te voegen.

Bijkomend voordeel is ook nog dit: alle kennis in huis, maakt dat je snel kan reageren op nieuwe vragen van scholen (‘help ons met toetsen op afstand t.t.v. Corona’). De techneut valideert het onderwijsidee, de wetenschapper test of de technische oplossing klopt, en onze eigen leraren houden de rest een spiegel voor: hebben leraren hier ook echt iets aan in de praktijk?

Tot zover: wie zijn wij eigenlijk bij Leeruniek? Meer weten? Check dan de profielen op onze site. We groeien snel en verwelkomen, naast gerichte sollicitaties voor onze vacatures altijd open sollicitaties. Stuur je CV en wie weet nodigen we je uit voor een kop koffie!

Geschreven door:
Jelte de Jongh