De laatste schoolweek

De laatste schoolweek: terugblikken en vooruitkijken


De laatste schoolweek is een bijzondere week. Niet alleen voor leerlingen, maar ook voor jou als leerkracht. Vaak is het een week die gevuld is met allerlei leuke activiteiten, zoals de eindmusical en een sport- of speldag. Maar de laatste leerstofonderdelen moeten ook afgerond worden en er liggen vast ook allerlei opruim- en/of schoonmaakklussen op je te wachten. Vergeet niet om ook even stil te staan bij het afgelopen jaar. Het is belangrijk om samen met je leerlingen de tijd te nemen om terug te blikken op de dingen die gedaan en geleerd zijn, leuk en minder leuk, en om alvast vooruit te kijken naar het nieuwe schooljaar.

Een goede afsluiting van het schooljaar zorgt ervoor dat leerlingen met een positief gevoel de zomervakantie ingaan. Bovendien zorgt het voor positieve motivatie voor het nieuwe schooljaar. Het oude wordt afgesloten, het nieuwe is nog onzeker. Erbij stilstaan geeft leerlingen houvast. En dat is prettig, zeker voor leerlingen die veranderingen moeilijk vinden. Bijzondere activiteiten of rituelen helpen daarbij. Ze geven de laatste schoolweek extra lading en diepgang, waardoor leerlingen deze momenten onthouden. Het zijn bovendien sfeervolle momenten die het groepsgevoel versterken. 

Wij verzamelden een aantal van deze activiteiten. Het zijn stuk voor stuk  groepsactiviteiten, die bij uitstek in te zetten zijn in de laatste schoolweek.


Eindejaarsquiz

Een quiz doet het altijd goed. Je kunt er alle vragen in kwijt die van toepassing zijn op jouw groep en het afgelopen jaar. Bedenk vragen over de thema’s en de leerstof die aan bod is geweest, over bijzondere gebeurtenissen in de groep of over je leerlingen zelf. Er zijn verschillende tools die je hiervoor kunt gebruiken. Kahoot, bijvoorbeeld. Laat je leerlingen via hun tablet of laptop de vragen beantwoorden. Of doe het offline met behulp van een wisbordje of een A4-tje.

Enquete

Uit een enquete kun je als leerkracht veel informatie halen. Ook over je eigen handelen. Vergeet dus niet om vragen over jezelf te stellen. Hoe hebben je leerlingen jouw manier van lesgegeven ervaren? Wat zouden ze graag vaker zien of ervaren? Maar vraag ook naar hun mooiste herinneringen aan het afgelopen schooljaar. Zo sluit je de laatste schoolweek met een goed gevoel af. 

Uitzwaaimoment

Het uitzwaairitueel is op veel scholen al een mooie gewoonte. Het markeert heel duidelijk het einde van het schooljaar of zelfs het einde van de basisschool, als alleen de groep 8-leerlingen uitgezwaaid worden. In dat laatste geval staan de andere leerlingen van de school naast- en tegenover elkaar opgesteld. De groep 8-leerlingen rennen tussen de leerlingen door, ondertussen high-fivend en boksend, totdat ze uiteindelijk in de armen van hun ouders en/of verzorgers vallen. Maar er zijn meer uitzwaaivormen, die bovendien geschikt zijn voor alle groepen. Tel bijvoorbeeld met je klas af tot nul, laat je leerlingen onder versierde bogen doorlopen, blaas het schooljaar symbolisch weg met bellenblaas of zet een bank uit de gymzaal schuin rechtop in de deuropening of vanuit het raamkozijn naar buiten en laat je leerlingen de vakantie in glijden. 

Proosten op het schooljaar

Schenk kinderchampagne en geef alle leerlingen een glas. Of een beker die je kunt hergebruiken. Hef samen het glas op het afgelopen schooljaar. Het is bij uitstek een geschikt moment om herinneringen op te halen en alle mooie momenten nog eens voor het voetlicht te brengen. 
Hoe hebben je leerlingen het ervaren? Waar zijn ze trots op? En ga een stapje verder en vraag waar je leerlingen naar uitkijken in de vakantie en als straks het nieuwe schooljaar begint. 

Sta op als

Dit is een activiteit waarbij een beetje bewogen mag worden. Dat is nooit weg en zeker niet in de laatste schoolweek. Er zijn verschillende varianten. In de eerste variant zitten je leerlingen aan tafel of in de kring. Je zegt “Sta op als je dit schooljaar” en je vult de zin vervolgens aan. Allerlei aanvullingen zijn mogelijk, denk aan: gelachen hebt, geleerd hebt, verdrietig bent geweest, iets moeilijk vond, vrienden hebt gemaakt, hebt gespeeld. Laat soms een leerling vertellen over wat hij dan geleerd of gespeeld heeft. 

Over de streep ken je misschien van het gelijknamige televisieprogramma. Begin deze activiteit door je leerlingen in 2 groepen te verdelen en ze met hun gezichten naar elkaar toe te laten staan. Teken, plak of plaats een lijn ongeveer een meter voor elke groep. Zeg: “Stap over de streep als” en vul weer aan. In het midden van de ruimte komen je leerlingen elkaar tegen. Geef ze even gelegenheid om contact te maken met leerlingen die dezelfde ervaring hebben.


Woordweb

Geef je leerlingen een vel papier en laat ze alles opschrijven wat ze te binnen schiet over het afgelopen schooljaar. Vervolgens hang je alle woordwebben op en laat je je leerlingen elkaars werk bekijken. Vraag ze te reageren op wat ze zien. 

De grote opruim- en schoonmaakmiddag

Deze groepsvormende activiteit is bij uitstek geschikt voor de laatste schoolweek. Het is een duidelijk gevalletje ‘win-win’. De klussen moeten toch gedaan worden, dus waarom niet gezellig samen? Schrijf alle klussen die gedaan moeten worden én die je wel uit handen kunt geven op losse kaartjes of op het bord. Maak tweetallen en laat elk tweetal een klus kiezen.  We hoeven je waarschijnlijk niet te helpen bij het bedenken van klussen, maar voor het geval je het toch even niet weet: potloden slijpen, stiften en pennen testen en weggooien wat kapot is, lijmpotten vullen, spelletjes checken en schoonmaken, klassenbibliotheek ordenen, naamkaartjes van stoelen, kasten en kapstokken verwijderen, lades en kasten schoonmaken, afvalbakken legen en schoonmaken, enzovoort. 

Brief

Deze activiteit dwingt leerlingen om vooruit te kijken. Laat ze een brief schrijven aan zichzelf. Wat hopen ze in het nieuwe schooljaar te leren? Waar willen ze beter in worden? Wat willen ze minder doen? Met wie willen ze meer contact? Een variant hierop is dat je je leerlingen een brief laat schrijven aan hun 1 jaar oudere zelf. Wie zijn ze dan? Wat hebben ze geleerd? Zijn ze veranderd? Wat vinden ze leuk en niet leuk? Verzamel de brieven, laat ze eventueel in een envelop doen en dichtplakken, en geef ze door aan de volgende leerkracht. Leuk om ze volgend jaar in de laatste schoolweek open te laten maken en (voor) te lezen. 

Deze activiteiten of activiteiten die hierop lijken, zagen we eerder bij jufmaike.nl, femkeklomp.nl, praxisbulletin.nl, docentenbijscholing.nl, juffrouwfemke.com en onderwijsvanmorgen.nl



Geschreven door:
Cora de Raaf



Op de hoogte blijven van de laatste onderwijsontwikkelingen?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven nieuwsbrief