Delen?
Inspirerende verhalen uit de onderwijspraktijk
Wat doe jij om nieuwe inspiratie voor het nieuwe schooljaar op te doen? Er zijn tal van mogelijkheden, zo las je misschien al in onze eerste zomerblog. Van douchen, wandelen en uit het raam kijken tot podcasts luisteren, boeken lezen, TED-talks bekijken of scrollen door social media. De zomervakantie is daar bij uitstek geschikt voor. Maar één inspiratiebron noemden we in dit blogartikel niet. Onvergeeflijk eigenlijk, want het is een van de belangrijkste. Niets is namelijk zo inspirerend als een creatieve collega. En het mooie is dat er nogal wat van dit type zijn.
Uit een onderzoek uit 2016 bleek dat ‘creatief’ een van de acht kwaliteiten is die door meer dan 2000 leerlingen, ouders, leerkrachten en directeuren genoemd werden als sterkste eigenschap van leerkrachten. En we lazen in een iets recenter onderzoek dat creativiteit, naast organiseren, een talent is dat leerkrachten het beste in zichzelf herkennen. Het is ook een eigenschap waarop ze zelf het meest trots zijn. En we kunnen wel vaststellen dat de aard van het werk van leerkrachten om een bepaalde mate van creativiteit vraagt. Denk alleen al aan de manieren waarop leerkrachten de lesstof aanbieden en aanpassen om tegemoet te komen aan de behoeften en interesses van leerlingen.
Dit zijn 4 mooie verhalen van creatieve collega’s, in binnen- en buitenland, die nieuwe dingen bedachten en/of creëerden om hun leerlingen te inspireren en daardoor ook voor jou een bron van inspiratie kunnen zijn.
Gehaakte knuffels
Dit verhaal kan je niet ontgaan zijn. Het was net voor de zomervakantie in het nieuws. Een groep 1-leerkracht liet haar leerlingen afgelopen februari hun lievelingsknuffel tekenen. En toen ze aan het einde van het schooljaar haar 40-jarige jubileum in het onderwijs vierde, verraste ze haar leerlingen met een gehaakte knuffel van deze tekeningen. We moeten er niet aan denken hoeveel werk dat geweest is, maar stel je die blije koppies eens voor!
Gebarentaal
De creatieve leerkrachten uit dit verhaal werken op een Amerikaanse basisschool. De conciërge van deze school is jarig en de leerlingen zingen Happy birthday voor hem. Niet bijzonders, denk je nu misschien. Maar de conciërge blijkt doof te zijn en de leerlingen hebben speciaal voor deze gelegenheid Happy birthday in gebarentaal geleerd. De reactie van de conciërge is geweldig om te zien. De trotse gezichtjes van de leerlingen trouwens ook. En ja, het is ook een feit dat je als leerkracht niet overal goed in kunt zijn. Dat is helemaal niet erg.
Begroeting bij de deur
Als leerkracht weet je hoe belangrijk het is om je leerlingen aan het begin van de dag bij de deur van je klaslokaal te verwelkomen. Het zorgt ervoor dat je leerlingen zich gezien voelen en het is voor jou een goed moment om even te checken hoe het met je leerlingen gaat en er eventueel op in te spelen. De leerkracht in dit filmpje laat haar leerlingen een begroeting kiezen, want niet elke leerling heeft behoefte aan een knuffel op de vroege ochtend. Een boks of een dansje zijn hele goede alternatieven. Mooi, dat respect voor de eigenheid van leerlingen, vinden wij.
Overigens zijn er ook leerkrachten die hun leerlingen begroeten met een gepersonaliseerde handshake of een leerling benoemen tot ‘begroeter van de week’.
De complimentenmachine
Je bent al tot hier gekomen? Goed bezig! Een compliment. Iedereen vindt het leuk om er een te ontvangen. Op de school in dit filmpje realiseren ze zich dat complimenten tot meer zelfvertrouwen leiden en dat het zelfs pestgedrag doet verminderen. Met de complimentenmachine hebben ze een creatieve manier gevonden om leerlingen te complimenteren en daarmee positief gedrag uit te vergroten.

Geschreven door:
Cora de Raaf