Investeer in de leerkracht voor duurzame verbetering van onderwijskwaliteit
Voor het Tijdschrift Intern Begeleiders (TIB) hebben we het artikel ‘Investeer in de leerkracht voor duurzame verbetering van onderwijskwaliteit’ geschreven.
Sinds Corona wordt er veel gesproken over de opgelopen achterstanden en ongelijkheid in het onderwijs. Mede door de zichtbaar toenemende ongelijkheid en achterstanden, is het zaak structureel te investeren in nieuwe vaardigheden die de leerkracht nodig heeft om de voortgang en behoeften van alle kinderen in de klas goed in beeld te hebben. Met een cyclische werkwijze creëer je een zelflerende organisatie waarin de leerkracht het verschil maakt.
In dit artikel gaan we in op hoe je als IB'er samen met de leerkrachten goed inzicht kan krijgen in de leerontwikkeling van kinderen, en deze positief kan beïnvloeden. Door de enorme digitalisering in het onderwijs is er een overvloed aan informatie beschikbaar in het onderwijs. Je zou denken dat dit voor meer inzicht zorgt, maar in de praktijk blijkt dit niet altijd het geval. Nieuwe analytische vaardigheden zijn dus nodig.
We geven tips hoe je deze nieuwe vaardigheden kunt stimuleren door het creëren van een zelflerende organisatie en het opzetten van een gezamenlijke werkwijze.

Geschreven door:
Rosa van Santbrink