Tips voor de halfjaarlijkse analyse
Cyclisch werken
De halfjaarlijkse analyse is een onderdeel van cyclisch werken. Leeruniek heeft daar de READ-cyclus voor ontwikkeld:
- Resultaten
- Evaluatie
- Aanpassingen
- Doen
De resultaten als vertrekpunt vertellen je wat het huidige niveau van de leerling is. Bij de evaluatie kijk je wat de groei is geweest en in welke context de leerling hier is gekomen. Hierdoor ontstaat begrip, die nodig is om te bepalen welke aanpassingen er nodig zijn in de vervolgaanpak. Alles staat in dienst om de leerling beter te begrijpen en te bepalen wat je de komende periode gaat doen!
In onze vorige blog laten we je zien wat de positieve effecten zijn van het cyclisch werken.
Hieronder gaan we verder in op de stappen van de READ-cyclus. We leggen je uit hoe je de resultaten evalueert en hoe je de aanpassingen voor de aanpak bepaalt en noteert. De uitvoering gebeurt daarna natuurlijk in het klaslokaal.
Wanneer je de hele cyclus doorloopt stel je jezelf eigenlijk continu deze vraag: "is er reden om de komende periode af te wijken van mijn standaard plan voor deze groep of leerling? En zo ja, wat ga ik anders doen?"
Evaluatie
Een evaluatie bestaat uit twee elementen:
Waardering waarbij je simpelweg bij jezelf nagaat: “Had ik deze resultaten verwacht?” En “Ben ik tevreden met de resultaten of niet?”
- Verklaringen voor de resultaten
Als handvat bij het vaststellen van verklaringen kun je de 7xL gebruiken: 7 factoren die de ontwikkeling van een leerling kunnen beïnvloeden. Ga deze na om te controleren of je een compleet beeld hebt gevormd van de leerling en kijk daarbij naar waar jij als leerkracht invloed op uit kan oefenen.
Aanpassingen in de aanpak
Met het begrip dat je krijgt door het evalueren, kun je de aanpassingen voor de aanpak vaststellen: de indeling van de instructiegroepen; ondersteunend materiaal; leerkrachthandelen. Daarmee maak je als leerkracht het verschil voor de toekomst.
Analyseren op verschillende niveaus
Evalueren en aanpassingen vaststellen doe je op de volgende niveaus:
- Instructiegroepniveau
De leerlingen in een instructiegroep hebben dezelfde aanpak gekregen. Was die effectief? Wat werkte voor hen en wat niet? - Leerlingniveau
Je onderzoekt op individueel niveau wat werkte voor deze leerling en wat niet. Het hangt af van de schoolafspraken welke leerlingen je individueel analyseert
NB: Het is ook mogelijk om te analyseren op groepsniveau. Dit is vrij algemeen. Doe dit alleen als er daadwerkelijk iets van toepassing is op de hele groep, zoals bijvoorbeeld “veel wisselingen van leerkracht in één schooljaar”.
Na de aanpassingen te hebben gedaan, komt de laatste stap van de cyclus: DOEN. Vervolgens loop je de gehele cyclus weer van voor af aan langs. Zo blijf je continu scherp en weet je waar de behoeften van jouw groep en leerlingen liggen, en kun je daar je onderwijs op aanpassen.
Het dashboard en de werkwijze van Leeruniek bieden scholen ondersteuning bij het hanteren van een cyclische werkwijze.
Ben jij benieuwd of dit ook iets voor jullie school is? Plan dan een vrijblijvende demo in. Onze schooladviseurs laten het je graag zien!