cyclisch werken

De positieve effecten van cyclisch werken


15 February, 2022

De positieve effecten van cyclisch werken


De m-toets periode, is een periode waarin er veel informatie en kennis wordt verzameld over de groep en de leerlingen. In gesprek met scholen merken we dat er nog te vaak alleen naar de resultaten wordt gekeken. Er wordt dan gelijk overgegaan op handelen, zonder goed bij de resultaten stil te staan. Ook merken we dat de opgedane kennis nog niet altijd goed wordt geborgd. Pas wanneer je de opgedane kennis over je groep goed analyseert en op een eenduidige manier borgt kan er kennisdeling plaatsvinden. Dit geeft je inzicht en grip op het proces.

Als de eindtoets in groep 8 slecht wordt gemaakt, ligt de oorzaak én de oplossing niet alleen bij de leerkracht van groep 8, maar moet je ook kijken naar de jaren (en het proces) daarvoor. En als de eindtoets goed is gemaakt, dan is dat ook een verdienste van de hele school.

Cyclisch werken is de sleutel tot duurzaam succes

De rol van een onderwijsprofessional is heel divers, maar één ding staat centraal: we willen allemaal het goede doen voor de leerlingen. Dan is het ook noodzakelijk dat we van tijd tot tijd reflecteren: stilstaan bij ons eigen handelen en bij het onderwijs dat we geven. Wat werkt wel en ga ik de komende periode doorzetten en wat werkt niet? Wanneer je deze bevindingen borgt en met elkaar deelt, werk je mee aan kennisdeling. Precies voor die doelen wordt cyclisch werken ingezet.  

Cyclisch werken is de sleutel om het proces duurzaam in te richten om zo goed mogelijk inzicht te houden in het onderwijs, je groep en de leerlingen. Bij Leeruniek gebruiken wij daarvoor de READ-cyclus; Resultaten, Evaluatie, Aanpassingen en Doen. De resultaten als vertrekpunt vertellen je wat het huidige niveau van de leerling is. Bij de evaluatie kijk je wat de groei is geweest en in welke context de leerling hier is gekomen. Hierdoor ontstaat begrip, die nodig is om te bepalen welke aanpassingen er nodig zijn in de vervolgaanpak. Alles staat in dienst om de leerling beter te begrijpen en te bepalen wat je de komende periode gaat doen! Bekijk onze blog ‘analyseren na schoolsluiting’ voor een uitgebreidere beschrijving van de stappen.


Image

De positieve effecten van cyclisch werken

  • Onderbouwd beslissingen kunnen maken voor je onderwijs
    Durven af te wijken van de standaard aanpak als dat nodig blijkt
  • Makkelijk kennis delen met anderen
    Door het borgen van informatie kun je de kennis eenvoudig overdragen
  • Gezamenlijke taal spreken met team, ouders en inspectie
    Door de uniforme werkwijze spreek je dezelfde taal en weet je gelijk waar iedereen staat
  • Groeien in je eigen leerproces
    Door kritisch te kijken naar eigen handelen van de leerkracht en daarop te reflecteren

Zicht op resultaat én het proces

Goed cyclisch werken brengt je niet alleen zicht op resultaat, maar ook zicht op het proces daarachter. Zo kun je een heel mooi resultaat hebben behaald, maar als je niet weet hoe dat resultaat tot stand is gekomen heb je geen controle over het proces. Dit noemen we ook wel een ‘lucky shot’. 

Je wilt namelijk weten wat de succesfactoren of juist de minder succesvolle factoren zijn geweest, zodat je deze zelf bewust kunt inzetten en kunt overdragen aan de volgende leerkracht. Op die manier kun je samen werken aan nog beter onderwijs dat aansluit bij de behoefte van de leerlingen. Wanneer je weet waar je resultaat vandaan komt, heb je controle en dus grip op je proces. 

Met de werkwijze van Leeruniek richten we ons op het resultaat én op het proces daarachter. Zo heb je met het dashboard een mooi overzicht van de resultaten op school-, groeps-, en leerlingniveau en bieden we je meer inzicht in het proces daarachter, doordat we je helpen bij het doorlopen van de gehele cyclus.

Image


Geschreven door:
Rosa van Santbrink



Cyclisch werken met Leeruniek

Voor onze gebruikers hebben we een analyse handreiking ontwikkeld waarin we stap voor stap uitleggen hoe je als leerkracht de analyse goed in het dashboard kan wegzetten. Daarnaast bieden we trainingen en consults aan om het hele team mee te nemen in een betekenisvolle Cito-analyse.

Mocht je nog niet met Leeruniek werken, maar wel benieuwd zijn wat voor meerwaarde het cyclisch werken met Leeruniek jullie school kan bieden? Vraag dan hieronder vrijblijvend een demonstratie aan. We denken graag met je mee!

Demonstratie aanvragen